Podczas dzisiejszej konferencji prasowej Paulina Matysiak, przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym, oraz Iwona Budych, prezes Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe, zaapelowały do prezydenta o zawetowanie nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (druki sejmowe nr 1427, 1703 i 1703-A).
Według przedstawicielek branży, zapisy dotyczące Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) zostały wprowadzone do projektu ustaw w sposób nieuzasadniony, ponieważ nie mają związku z ich zakresem merytorycznym. Co więcej, równolegle przygotowywana nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz ustawy o FRPA wciąż znajduje się na etapie opiniowania.
Operatorzy i organizatorzy przewozów są zaskoczeni tempem i sposobem wprowadzania zmian. Branża alarmuje, że zaproponowane modyfikacje mogą zagrozić stabilności funkcjonowania transportu publicznego, szczególnie w mniejszych miejscowościach.
Najwięcej kontrowersji budzi skrócenie okresu obowiązywania umów FRPA z 10 do 3 lat. Dotychczasowe dziesięcioletnie kontrakty pozwalały przewoźnikom planować inwestycje, rozwijać sieci połączeń i zapewniały finansową stabilność. Wprowadzenie trzyletnich umów – zdaniem ekspertów – może skutkować ograniczeniem liczby połączeń, spadkiem atrakcyjności dopłat i wzrostem niepewności wśród operatorów.
Weto prezydenta Karola Nawrockiego w tym przypadku to szansa na dalszy, stabilny rozwój połączeń autobusowych. Nie może być tak, że poważne zmiany, które wywracają do góry nogami system finansowania przewozów autobusowych, pojawiają się w projekcie bez konsultacji, bez dyskusji i bez dialogu.
– podkreśla Paulina Matysiak, przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym.
Stowarzyszenie Wykluczenie Transportowe zwraca uwagę, że kluczowa jest stabilność systemu i przewidywalność zasad finansowania.
Potrzebujemy stabilnych, dziesięcioletnich umów, które pozwolą operatorom planować rozwój sieci przewozowej i skutecznie reagować na potrzeby mieszkańców. To wymaga prawdziwego dialogu z sektorem, w którym postulaty branży i samorządów są uwzględniane w procesie decyzyjnym.
– mówi Iwona Budych, prezes Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe.
Organizacja postuluje utrzymanie 10-letnich umów FRPA przy jednoczesnym wprowadzeniu mechanizmów elastyczności, które umożliwią dodawanie nowych kursów, przystanków oraz modyfikowanie tras w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby mieszkańców.
Przedstawiciele branży transportowej podkreślają, że decyzja prezydenta o wecie może zapobiec destabilizacji rynku przewozów autobusowych i ochronić dostępność transportu publicznego w regionach, gdzie jest on często jedynym środkiem komunikacji.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz