Wczoraj (20.11.) obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Z tej okazji warto przypomnieć, że wszystkie dzieci, także te w spektrum autyzmu, mają prawo do bycia zrozumianym i wysłuchanym. Specjaliści podkreślają, że komunikacja u dzieci z autyzmem może przybierać różne formy – nie każde dziecko mówi, nie każde posługuje się mową w pełni efektywnie, ale każda z tych osób ma coś do przekazania.
Psycholog Sylwia Frydrysiak-Saczuk i dyrektor Specjalnego Przedszkola Terapeutycznego ToTu -Dorota Gackowska zwracają uwagę, że wsparcie komunikacyjne jest kluczowe dla rozwoju dziecka i zapobiegania trudnym zachowaniom.
Specjaliści, rodzice, którzy na co dzień pracują z dziećmi, jakby to jest ich rola, ich zadanie, żeby tą komunikację wspierać, na tyle, na ile się da ją generalizować w różnych sytuacjach społecznych. Więc my już jakby też od samego, od przedszkola, od początku, jakby dzieci, które mają wprowadzoną komunikację wspierającą, mają tablety, mają książki, po prostu wszędzie te książki ze sobą zabierają, żeby też społeczeństwo oswajać, że taka forma komunikacji jest obecna w naszym świecie.
- mówiła psycholog.
Ekspertki podkreślają również, że każde dziecko w spektrum jest inne – nie ma jednej uniwersalnej metody komunikacji, dlatego ważna jest uważność, elastyczność oraz indywidualne dopasowanie wsparcia. Kluczowa jest także edukacja i świadomość rodziców oraz otoczenia – im więcej wiemy o spektrum autyzmu, tym łatwiej zrozumieć dziecko i odpowiednio reagować na jego potrzeby.
Oczywiście, kiedy wychodzimy z dziećmi, sytuacje są często przygotowane przez nauczyciela czy terapeutę. Jednak przychodzi moment, że dziecko może samodzielnie skorzystać na przykład z telefonu – napisać coś lub użyć obrazka. Teraz, w dobie generowania głosu przez sztuczną inteligencję, pojawiają się kolejne możliwości komunikacji. Trzeba mieć dużą otwartość i uważność, bo w ten sposób naprawdę można się porozumieć. Najważniejsze to nie bać się i dać dziecku przestrzeń do wyrażania siebie.
- dodała Dorota Gackowska.
Dzięki odpowiedniej komunikacji dzieci w spektrum mogą nie tylko rozwijać swoje umiejętności, ale także lepiej funkcjonować w społeczeństwie i czuć się zrozumiane w codziennym życiu.